Samen leren
Leren doe je niet alleen. Leerlingen leren van de leerkracht, van hun ouders, van de omgeving en van elkaar. Het samen leren stimuleren wij op verschillende manieren. Zo leren de leerlingen meer en beter en leren zij samenwerken. Tijdens de lessen werken de leerlingen regelmatig zelfstandig. Samenwerken is en vinden wij net zo belangrijk. Tijdens de lessen worden er momenten gepland waarin de leerlingen samenwerken. In tweetallen of in groepjes. De leerkrachten ondersteunen de leerlingen en helpen hen goed samen te werken.
Coöperatief leren
In het onderwijs draait het om betrokkenheid en leren. Coöperatief leren is daarop gericht. Bij coöperatief leren gaat het om de samenwerking tussen sterkere en minder sterke kinderen. De kinderen praten samen over de leerstof, ze geven elkaar uitleg en informatie en vullen elkaar aan. Zij zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar. Dit gaat volgens een vaste structuur met als doel alle leerlingen betrokken te houden. Door de manier waarop het georganiseerd is, worden alle leerlingen betrokken bij de lesstof en komt elke leerling tot leren. Dit wordt gestimuleerd door coöperatieve structuren waarbij kinderen in heterogene tweetallen of groepjes werken.
In ons onderwijs heeft het coöperatief leren een belangrijke plek. Alle leerkrachten zijn geschoold in het werken met de coöperatieve structuren en kennen de principes achter het coöperatief leren. Tijdens de lessen worden deze structuren regelmatig ingezet om de lesstof te oefenen, te herhalen of verdiepen. Ook zijn de structuren geschikt om tijdens de Kwink lessen de leerlingen in gesprek te laten gaan met elkaar.
Spelinloop
In de groepen 1 en 2 is er elke ochtend spelinloop. Ouders van de leerlingen van deze groepen kunnen dan samen met hun kind een activiteit doen waarbij de ouder het kind ondersteunt. Samen een puzzel maken, een boekje lezen, een werkje maken is belangrijk. Het stimuleert de taalontwikkeling en versterkt de relatie tussen ouder en kind. De spelinloop is elk ochtend van 8.30 tot 8.45.